Varför utbytesår? och varför Nya Zeeland?

För något år sedan fick jag veta att en utav mina bästa vänner skulle åka på utbytesår till USA, jag blev intresserad och började själv fundera på att åka. Först var jag inställd på USA jag med, men när en kompis till min storasyster åkte till Nya Zeeland började jag följa hennes blogg. När jag såg bilder från allt som hände m.m tyckte jag att det verkade super kul och blev sugen på NZ istället. 

 Så i maj ansökte jag att få åka till NZ med AFS. Först var det bara en preliminär ansökan som skulle fyllas i, det tog bara några minuter. Sedan när jag fick veta att den preliminära ansökan hade blivit godkänd var det dags för den riktiga ansökan, och oj vilken skillnad det var. Jag hade 4veckor på mig att få en läkare att fylla i en hälsoblankett, jag var också tvungen att ta några prover och ett antal sprutor. Men jag skulle också få ett rekomendationsbrev från skolan samt betyg från tre år tillbaka. Här hemma skulle det skrivas på en massa papper och skrivas om mig själv OCH fylla i ännu mera papper.
 Det tog ett bra tag innan allt det här var klart, och tro mig alla 4veckorna behövs. Man bör även fixa hälsoblanketten, proverna och sprutorna först.

Efter att jag hade skickat in den stora ansökan var det dags för en hemintervju, jag var lite nervös innan men det gick jättebra och hon som intervjuade mig var väldigt trevlig.
Väldigt snart efter intervjun fick jag reda på att jag blivit antagen och vi fick förslag på resa.

Den 25 Januari bär det av mot Nya Zeeland och ett år som utbytes student!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0