ANZAC-day

Varje år den 25 April firar man ANZAC-day här i Nya Zeeland men även i Australien. ANZAC står för Australian New Zealand Army Corps och bildades under första världskriget.  Så under ANZAC-day så hedrar man helt enkelt dom som gick ut i kriget samt dom som efter första världskriget har krigat och försvarat sitt land.

Min Organisation AFS stod tidigare för American Field Service och grundades av den frivilliga amerikanska ambulans kåren under första världskriget. De var även med under andra världskriget och efter det utbildades det till en utbytesorganisation.

Eftersom min organisation bildades av personer som gick ut i första världskriget så kände mitt chapter att vi borde vara med under ”the dawn service” så i onsdags kl. 06.15 samlades vi för att vara med under servicen. Det var först en kort parad och sedan var det olika personer som pratade. Det hela höll på i ca 45min. Efter det gick min organisation fram till ett monument och lade en krans och visade upp vår AFS flagga.

Efter ”the dawn service” gav vi oss iväg till Carolyn som är vårt chapters ledare för frukost. På frukost bordet fanns det lite blandat att äta men jag hittade SVENSKA VÅFFLOR! Det är nämligen en förälder i mitt chapter som är från Sverige.  Så snacka om att jag blev glad eftersom jag missade våffeldagen hemma i Sverige.

Efter frukosten åkte jag hem till min liason/support family och spenderade några timmar med dom. Vi bakade ANZAC kakor och kollade på ”just go with it”. Till lunch åt vi lite skaldjur vilket var uppskattat från min sida eftersom det är sällan jag får det.

Vid 2 tiden hoppade jag på shutteln tillbaka till Akaroa och var tillbaka vid halv fyra. Resten av dagen spenderades med lite läxor och när det långa dagen tillslut var slut kändes det som om två dagar hade gått.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0