Gateway Camp - Fredag

Så i fredeags efter skolan fick jag skjuts av rektorn in till Christchurch (något som aldrig skulle hända hemma, haha). Där hämtades jag upp av Salomé (från Frankrike) och hennes värdpappa som körde oss till en annan del av Christchurch där vi åt glass och väntade på Steve som skulle ta oss till Gateway camp. Efter ca 30 min dök han upp tillsammans med Noelia (från Argentina), Elise (Frankrike) och Emelie (Norge) medans vio väntade hade även Mikael (Finland) och Camilla (Brasilien) kommit till mötesplatsen. Vi hoppade alla in i Steves van och åkte iväg. Resan var full av tävlingar, en som endast gällde under resans gång var att när man åkte över en jätte lång bro skulle man hålla andan så länge man kunde. jag har för mig att den bron var drygt 2km. Dom övriga tävlingarna gällde under hela helgen och var:
- Vilka 15 länder besökte Steve under 2008?
- Vilka 3 arbeten hade Steve innan han blev polis?
- Hur gammal är Steve och i vilken månad är han född?
Jag vann arbetstävlingen! Priset var en crounchie bar som smakar ungefär som maltesers.
När vi kom fram till Timaru där vi skulle vara gick vi i en formation med tjejerna imitten och killarna på sidorna längst fram gick en kvinna från AFS och ropade massa saker på maori. Utanför maraen (en mötesplats för maoris) stod en maorikvinna och ropade tillbaka saker på maori. När vi kom fram till maraen tog alla av sig skorna och sedan ställde vi oss på ena sidan av rummet, killa längst fram och tjejer bakom. På andra sidan av rummet stod några maoris på samma sätt som vi. En maori började tala på maori och sedan sjöng dom en sång sen pratade en från AFS och vi sjöng den NZ nationalsången. Efter det var det fika och vi lärde oss hur man presenterar sig på maori-vis.


Marae


Här sov vi


Jag och mitt pris

Kommentarer
Postat av: Anna

Jag visste att du var en vinnare ;)



(mamma hälsar)

2012-03-12 @ 19:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0