Svar

Q:Hur är maten nu? Är det fortfarande lika smaklöst?
Hur går det med förberedelserna för surfkursen?
Har du någon kontakt med Sara? Kan jag få hennes bloggadress?
Har du haft tillfälle att handla något ännu?
Har du fått kontakt med några fler utanför familjen?
/Pappa

Maten är fortfarande ganska tråkig, mycket bönor och soppor. Men det är bara i min värdfamilj, när jag sov över hos Judy (support coordinator) fick jag väldigt god mat, den maten var italiensk och japan inspirerad. Min helg med Judy var förresten jättebra, både hon och hennes man Robert är jättesnälla och påminner lite lätt om er mamma och pappa. Vi diskuterade bland annat miljö, natur, mat och inrednings design.
 Förberedelserna för surfkursen är klara nu, ska bara fylla i en waiver från surfkurs organisationen sen är det bara att vänta :D
 Sara har nu anlänt i Japan, Kobe och vi har chattat lite på Facebook. Ni kan följa henne på hennes blogg: sarainjapan.blogg.se
 I söndags fick jag åka och handla för första gången så då blev jag glad. Jag fick tyvärr inte tag på allt jag behövde, men i alla fall det viktigaste J Som jag skrev innan var det lite svårt att veta var man skulle gå i början men  det löste sig.
 När det kommer till vänner kan jag fortfarande bara sätta andra utbytesstudenter och AFS personer under den kategorin. Jag har några som jag är med i skolan, men tyvärr bor alla dom utanför Akaroa så det är svårt att lära känna dom eller hitta på något.



Q:
Vad önskar du dig i födelsedagspresent?
Hur trivs du i skolan, det är ju inte så jättemånga elever där kan man inte känna sig lite ensam?
Hur går det med surfkursen, har den börjat än?
/Elisabeth


Hmm… I födelsedagspresent  önskar jag mig nog lite svensktgodis men jag gillar överraskningar ;)
 I skolan skulle jag väl inte direkt säga att jag känner mig ensam, i alla fall inte mer ensam än när jag inte är i skolan. Det finns ju inte så många elever precis som du skrev men det har nog nästan gjort det lättare att hitta någon att vara med, eftersom alla hänger med alla i princip. Dock känner jag mig ensam på ett annat plan så att säga. Det är mer en ensamhet från att ingen vet vem jag är/ känner mig. Det är därför jag tycker så mycket om AFS träffarna för där finns det människor som är i samma situation och dom kan förstå mer varför man känner som man gör och det är då enklare att vara öppen där, så då känner man mig inte lika ensam.
 Surfkursen börjar inte förens 16 April så då får vi se hur det går, Jag får väl hoppas på att jag klarar att stå på brädan.



Q:Hur funkar det för dig som gillar att hålla tider och planera?
Hur har du det i skolan? När har du påsklov och hur länge? Har du bytt mattekurs? Hur går det med Spanskan?
När åker du på Surfkursen?
/Mamma


Tja…Det går väl sådär, jag försöker vänja mig men jag blir liiite irriterad fortfarande när man bestämmer en tid och inte håller den. Men det fungerar än så länge eftersom jag inte har så mycket planerat så om något blir försenat fungerar det i alla fall.
 I skolan är nog den plats som jag trivs bäst i just nu här i Akaroa. Jag började med min Calculus kurs idag (istället för statistics) och vilken lättnad jag kände. Jag trodde aldrig att jag skulle sakna matte så mycket, men det bevisar väl bara att jag faktiskt är en naturare. Matte kusen verkar vara lite svårare/högre än den jag gjorde i Sverige innan jag åkte, men det ska nog gå bra. Jag hade inga problem med matten idag i alla fall. Det återstår att se hur det går med spanskan eftersom jag inte börjar med den förens efter påsklovet. Påsklovet börjar nu på fredag(långfredagen) och fortsätter i två veckor, det ska bli super skönt med lov och jag ser verkligen fram emot surfkursen som börjar det 16, men jag lämnar Christchurch området det 15.



Q:Har du ätit något exotiskt?? :P
/Anna


Hm… det är ju mest bönor som gäller här, men jag har smakat ”marmite”. Ingen super hit direkt men det kanske var lika bra eftersom dom ska stänga marmitefabriken. Så nu är alla kiwisar som galna, vissa säljer öppnade marmite burkar för flera tusen dollar på internet. 

För er som inte visste så är marmite som ett jäst pålägg som bara finns i Nya Zeeland ochär många kiwisars favorit pålägg. Australien har ett motsvarande som heter ”vegemite” som också säljs här, men av någon anledning är det inte lika många som tycker om det. Vegemite är tydligen saltare är marmite.


Kommentarer
Postat av: Lisa

Marmite finns i England med :)

2012-04-04 @ 20:45:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0