21 års lunch

Lördagen spenderades hos min värdmoster Jen och hennes familj då hennes yngsta son fyllde 21år den dagen (den stooora födelsedagen här) Det var helt okej, rätt stel stämning men dom hade två söta hundar man kunde leka med så då blev det bättre. När vi sedan åkte tillbaka till the bach kom Ro (min andra värdmoster) och John (uncle) på besök och vi hade en trevlig kväll som vanligt. Tyvärr ingen massage denna gång eftersom John hade glömt sina massage saker.

Fredag

Som jag skrev i tidigare inlägg så var denna dag en ledsam dag. Den började dock bra med international food festival i skolan då jag sålde chokladbollar som var mycket uppskattade. När jag kom hem fick jag veta att Paul, Em och Becky tagit Josh till veterinären och att vi skulle möta dom at the bach. När vi kom dit var han redan begravd och vi åt begravnings kaka, till middag gick vi ut och åt i Akaroa.

Rest in peace Josh

Idag (fredag) gick Josh till Himlen

Klättring

Idag torsdag var det halv dags klättringsprov. Jag klarade det och sen provade jag att klättra med ögonbindel. Jag klarade två av två uppvärmnings väggar (alltså rätt lätta) men OJ vad jag var trött efter! När man klättrar och ser kan man ju planera sitt nästa “move” men när man inte ser ett dugg får man sitta/hänga i någon obekväm och tröttande ställning medans ens säkrare försöker förklara för en hur man ska röra sig.
När jag kom hem fick jag ett tråkigt nyhet... Vår hund Josh måste gå till himlen inom en snar framtid. Han har en “growth” i magen och han är för gammal med för svagt hjärta för operation. Så det var en del gråtande....
Till middag hade vi gäster och till efterrätt så gjorde jag mina ( i Sverige) berömda glassfyllda citroner. Dom var en succé här också! :)

Back to school

Inte så mycket hände. Det var en liten brand i skolan så brandlarmet gick och som vanligt trodde alla att det var en drill men det var en riktig brand. Men den var liten och dom släckte den snabbt så vi fick fortsätta skoldagen. Efter skolan var det plugg som gällde.

På tisdagen var det Tourism trip till hanmer som gällde. Utanför hanmer stannade vi och några åkte jetboating och hoppade bungy jump. Jag gjorde inget av det vilket jag är rätt nöjd med för Bungyn är vad jag kallar fusk bungy, alltså inte en riktig AJ Hackett bungy och också utan att vara fastsurrad i benen, dom hoppade med en fullbody harness.

Sen åkte vi in till hanmer där vi hade fritid som spenderades med att gå runt i byn och besöka en godis affär som tydligen ska ha godis från världens alla hörn men inte Sverige eller någon av nordens länder.

Sen bar det av hem igen!

Resten av lovet

Resten av lovet spenderades i Robinsons bay och the bach . Vi åkte vatten skooter  och jag provade vatten skidor för första gången i mitt liv och jag kom upp på första försöket. Paul träffade en främmande familj vid stranden som han bjöd in på middag, dom var faktiskt helt okej och vi fick titta in i deras husbil.

På Söndag kväll åkte hela familjen till Fran (farmorn) och åt middag hos henne i Diamond harbour. Hennes hus påminde en hel del om fasters. Fran fyllde år veckan innan så jag gav henne en handduk från Sverige med älg motiv som hon tyckte mycket om.

Onsdag 10/10 – Kaikoura to chch

Sista dagen spenderades med att åka till Christchurch . Vi kom fram vid lunch och sa hejdå till varandra. Många grät för vi hade haft en sååå otroligt underbar resa. Jag blev upphämtad av Paul.

Jag gav Em hennes födelsedagspresent (män som hatar kvinnor boken på engelska och ett halsband från Sverige) och packade för att åka till the bach!

Tisdag 9/10 – Motueka to Kaikoura

Det var en tidig morgon så morgonens första aktivitet efter morgonsången var ”nap time” . När vi var nästan framme vid Kaikoura stannade vi och gick en liten promenad till ett vattenfall det bäbissälar bodde!

Sedan åkte vi vidare in till Kaikoura släppte vi av dom som skulle simma med delfiner och dom som skulle titta på valarna. Jag hade bestämt mig för att ha fritid och den spenderades med en grupp och att köpa choklad och tackkort till vår underbara tour manager Julie. Sen sprang vi runt för att hitta alla i gruppen så att dom kunde skriva sitt namn på kortet.

Till middagen hade vi fått order om att klä upp oss lite eftersom det var sista kvällen och efter middagen fick några lite utmärkelser. Jag satt och tänkte att jag kommer inte få någonting för jag har inte gjort något speciellt under touren. Medans namnen lästes upp med förklaring för utmärkelsen satt jag och nickade och höll med. Tillslut kom en utmärkelse för ”en person som alltid är glad och positiv och har gjort några av dom konstigaste/knasigaste sakerna under den här touren”. Jag och undrade vem i hela världen det kunde vara och så var det jag! Jag fick en liten söt sked från Puzzling world. Sen gav vi Julie hennes kort och choklad, hon blev super glad, och sen fyllde vi i utvärderingar och fick ett grupp foto som alla skrev i. Sen gav vi vår Buddy gift (en liten present till den som sett till att du var med i bussen innan vi åkte varje morgon) Jag fick choklad. Och sen var det Partaj!

Måndag 8/10- Motueka

Denna dagen var det tänkt att gruppen skulle vandra och paddla men på grund av spö regn hoppade alla in i vatten taxis och åkte runt i the sounds. Det var ganska hård sjö och många blev sjösjuka men det var också en hel del som tyckte om det.

efter vatten taxis

När vi kom tillbaka till boendet hade film eftermiddag och sedan efter middagen var det dags för ” Dude looks like a lady” Jag, Sofia och två andra tjejer klädde upp två av killarna och en kom tre och den andra vann!

Vår tredjeplats vinnare

Vårat vinnande bidrag

Söndag 7/10 – Franz Joseph to Motueka

Idag var en lååååång dag. Vi spenderade ca 8 timmar på bussen men vi hade en hel del stopp också. Efter några timmars bussfärd stannade vi vid green stone factory och fick lära oss lite om green stone och hur dom karvar den till olika saker. Ett tag hade jag tänkt köpa något green stone smycke men upptäckte att dom kostade över $100 (mella 500 och 600 kr) och jag tyckte att det var liiiiite för dyrt för ett halsband.

Efter att några  utbytesstudenter hade spenderat en halv förmögenhet i den lilla affären hoppade  vi in i bussen igen och det bar av mot pancake rocks där vi gick en fin liten promenad och åt lunch.

Den sista vägen mot Motueka såg vi på den NZ filmen Boy och lekte lite lekar, bl.a. ”pass it forward”. Då säger en i början av bussen något som lagen ska skicka fram så mycket som möjligt av, t.ex. mössor. Dom roligaste var vattenflaskor, det var säkert minst 100 vattenflaskor som flög framåt i bussen och killarna i bussens chock när alla tjejer började skicka fram sina Bh:s.

När vi kom fram till Mot hade vi fritid och jag och Torri gick en liten promenad. På väg tillbaka till boendet fick jag ett telefon samtal från en lätt skrämd/hysterisk för att hon blivit attackerad av en arg hund som nu blockerade hennes väg. Så när jag och Torri kom tillbaka till där vi bodde hoppade jag och en av ledarna in i en mini truck (såg ut som en liten tramp bil i truck format) och körde iväg på ett rescue mission. Jag blev ridiculously excited men det hela slutade bra. Vi kom fram till Sofia och tog henne tillbaka till tryggheten.

På kvällen hade vi matlags tävlingar, våra matlag tävlade i olika små tävlingar. En tävling var plocka upp äpplet ur den vattenfyllda hinken med munnen och min utmaning var chips smakning. Alla deltagare fick ett chips som vi skulle säga smaken om man hade fel åkte man ut och alla andra fick ett nytt tills det bara var en kvar. Och Jag vann!!! Ta det lugnt mamma, jag vann inte för att jag äter mycket chips här och älskar dom utan snarare för att jag inte tycker om deras chipssmaker här och inte äter dom så ofta.

Lördag 6/10 – Wanaka to Franz Joseph

Glaciär dagen! Vi besökte Fox glacier, jag och de flesta andra skandinaverna var inte så imponerade. Det såg mest ut som en hög av smutsig snö.

Sen åkte vi vidare till Franz Joseph där vi skulle sova och det var upp till oss att själva fixa middag. Jag och tre andra hade bestämt oss för att laga pizza och när det var dags att skicka in den i ugnen upptäckte vi att det inte fanns någon ugn! Som tur var fanns det en liten vandrarhems restaurang dit vi gick och frågade om dom hade  en ugn och dom lagade pizzan åt oss! Tror att det är den snällaste restaurang personalen jag har träffat!

På kvällen gick hela gruppen till dom varma källorna och efter det gick vi på en kolsvart väg och tittade på lysmaskar.

Fredag 5/10 – Queenstown to Wanaka

Det tar ungefär en timme att åka från Queenstown till Wanaka om man åker raka vägen. Det gjorde inte vi. Efter att ha hoppat in i bussen och lyssnat på morgonsången (good time: http://www.youtube.com/watch?v=H7HmzwI67ec )  åkte vi ca 30min innan vi kom fram till Goldfields jetboating. Jag var lite skeptisk i början till jetboating och tänkte ”vad kan vara så kul med att åka fram och tillbaka i en motorbåt?” Men jag hade fel. Det var faktiskt riktigt roligt. Man åkte i full fart jätte nära bergskanten och svängde så att vågor av vatten sköljde in.

När alla hade åkt jetboat bar det av mot Puzzling world. Det är en liten nöjespark med två olika saker att göra. Gå i en jätte stor labyrint för att ta sig till alla fyra tornen (tog ca 1h för mig) och besöka illusions rummet.

På kvällen efter att vi kommit till vårt boende gick nästan hela gruppen till världens gulligaste biograf, Paradiso, den var gjord som en gammal biograf, med paus i mitten av filmen och istället för biosalong stolar satt man i soffor och en gammal bil. Vi såg ”Looper” . det var en väldigt intensiv film…..

Torsdag 4/10 – Queenstown

Idag var det free day i Queenstown. Jag spenderade den med bl.a. Parasailing (eftersom vi inte fick hoppa fallskärm :( ) och en tur med the Gondola och luge.

Christina från Danmark och Vale från Chile i en jätte gullig godis affär som vi hittade.

Parasailing

Utsikten när man kommit upp med gondolen.

På kvällen gick nästan hela gruppen ut och åt mexikanskt

Mina närmaste vänner under touren, fr.v. Steinunn från Island, Torri från Island och Heidi från Finland

Onsdag 3/10 – Milford Sound – Queenstown

Imorse lämnade vi Milford Sound och åkte vidare i vår underbara buss till Arrowtown där vi åt lunch. En liten jätte gullig gammal mining town utanför Queenstown. Sen bar det av mot Queenstown, Kawarau bridge och…..BUNGBY!!!!

Ja, jag hoppade bungy och det var helt underbart. Jag var helt vettskrämd innan men gud vilken härlig känsla när man hoppade.

Arrowtown

Jag innan bungy

Jag efter bungy

På kvällen åt vi Ferg Burgers och killarna utförde sin Haka i mitten av Queenstown.

Tisdag 2/10 – Andra dagen på Tour

Imorse blev vi väckta halv 6 och vi lämnade Twizel kl 7 och såg månen gå ner samtidigt som solen gick upp.

Vi stannade för lunch i Te anau. Sen fortsatte touren mot MILFORD SOUND  på vägen togs många bilder, här är några:

Kea är en liten busig bergspapegoja som tycker om att samla in gummi genom ta det från bilar. Kort sagt är det alla bilägares värsta fiende.

Tillslut kom vi fram till Milford Sound och det var kyligt men otroligt vackert. Vi spenderade en natt i Milford Sound på en 5 stjärnig båt, vi åkte ut en bit innan vi stannade för att paddla kajak och för dom modiga (jag!) bada.  och som ni vet säger en bild mer än tusen ord, så här kommer flera tusen!

Måndag 1/10 – Första riktiga tour dagen

Det blir väldigt kort om den här dagen eftersom den inte var så innehållsrik. Den började med att all gick till re-start centre i chch och sedan till riccarton mall. När vi sedan lämnade chch bar det av mot lake tekapo där vi tog en paus och tittade på chapel of the good sheppherd.

Sen bar det av mot Twizel där vi sov. Vi ankor hjälpte till med maten och alla utom två i vårt matlag var skandinaver, haha! Efter middagen var det kulturell kväll och killarna fick lära sig Haka medans vi tjejer fick lära oss några andra Maori sånger.

Söndag 30/9 – Första dagen med syd ö resan

Denna morgonen var också rätt tidig. Jag och Sofia fick skjuts in till Canterbury museum där vi såg en utställning om jordbävningarna och lite andra utställningar. Tyckte faktiskt riktigt bra om vårat museum, litet och gulligt och i en gammal byggnad. Sen tog vi en liten promenad inne i staden och försökte se katedralen och åt lunch med lunch underhållning i re-start centre.

Sen blev vi upphämtade av Pip och Paul och det bar av till Rugbyn, wohoo! Jag vet inte vad som har hänt men jag har blivit ett smått rugby fan…..Kan bero på att vårat lag iprincip ALLTID vinner!

Denna gången var det regions laget Canterbury mot Southland och guess what: Vi vann med 84-0!

Efter rugbyn blev vi avsläppta vid YMCA där vi skulle träffa resten av gruppen. Vi väntade ett tag på resten av gruppen och vår tour manager ringde Sofia och undrade var hon var, dom hade väntat på henne :P . Tillslut kom dom i alla fall och vi mötte våra första rumskamrater. Vi hade lite fritid, sen middag och sedan lite grupp aktiviteter då vi bland annat blev indelade i matlag !

Lördag 29/9 – Första lovdagen

Jag gick upp hyfsat tidigt för att vara lov och åkte till the bach med Pip och Paul. Vi gjorde lite trädgårdsarbete, åt lunch i Akaroa och tydligen åkte min gamla värdfamilj förbi vår bach och Paul försökte bjuda in dom men dom körde bara vidare, phju!

Väl hemma i chch var det packning inför syd ö resan som gällde. Sen åkte jag och Paul och hämtade upp Sofia som sov över hos mig den natten inför syd ö resan.  Jag upptäckte på hemvägen hur konstig min svenska var när jag skulle svara Sofia och avsluta med ”Det känns så konstigt att prata svenska” Men istället blev det ” Det pratar konstigt så svenska”. Förstår inte riktigt vad som hände där men det resulterade iallafalla i mycket skratt!

Jag lever

Hej, hej alla trogna läsare! Förlåt för super dålig uppdatering, nu var det tre veckor sedan jag hörde av mig. Men nu vet ni att jag lever. Det har varit så fullt upp på sista tiden, men mer om det senare. Jag tänkte ta er dag för dag (tror jag) fram tills idag. Jag tänkte också meddela att jag nu varken kan komma åt bloggen hemifrån eller ifrån skolan. Så nu kommer det nog bli veckoliga uppdateringar istället, jag skulle ju helst vilja kunna blogga hemifrån men nu är det som det är :/.