Fredag

Fredag var en suuper bra dag. Jag hade namnligen ingen skola, istallet var jag pa tourism trip till Kaikoura och akte pa whale watching!
Sa jag kom till skolan ca 30min tidigare an vanligt. Dar hoppade jag och resten av klassen + nagra andra utbytesstudenter pa en buss och sen gav det av mot Kaikoura. Den var en 3h lang bilfard och omgivningarna blev bara vackrare och vackrare ju narmare kaikoura vi kom. det fanns t.ex en del som bestod av helt runda kullar som var alldeles grona med nagra far pa. Himlen var klar bra och solen sken. Saaa vackert.
Nar vi kom till kaikoura gick vi och at lunch forst och sedan vid halv 1 samlades vi igen och vid 13.15 bar vi oss av till den 18m langa baten som skulle ta oss pa val safari. Pa vag ut mot valarna berattade besattnings medlemmarna lite om valar och vi fick bland annat veta att dom valarna vi skulle forsoka hitta heter "Sperm whale" och ka vara lika langa som baten, 18m!
Sen spenderades 3h ute till havs. Vi sag 4 valar, X antal sjofaglar, 1 sal (en san som finns med i musse pigg fast brun) och nagra albatrosser. Albatrosserna var stoora, de ser ut som gigantiska fiskmasar och kan ha ett vingspann pa upp till 4m!
Efter valsafarin akte vi tillbaka till chch och val tillbaka blev jag hamtad av min vardpappa och vi akte och kopte Fish 'n chips till middag.
Det var en laaang men bra dag!
 
Jag maste verkligen rekomendera utbytesstudenter i Nya Zeeland att ta tourism och Outdoor education. De ar verkligen typiska NZ amnen och i Cashmere aker man pa sma resor flera ganger om aret. nasta manad ska jag pa en snow trip med outdoor ed i 3 dagar. Forra veckan var jag i kaikoura, efter formal bar det av till hamner med tourism igen och jag vet att med outdoor ed kommer jag att gora bade klattring och dykning. Sa braa amnen ^^
 
Bilder pa valar kommer
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0