Söndag 7/10 – Franz Joseph to Motueka

Idag var en lååååång dag. Vi spenderade ca 8 timmar på bussen men vi hade en hel del stopp också. Efter några timmars bussfärd stannade vi vid green stone factory och fick lära oss lite om green stone och hur dom karvar den till olika saker. Ett tag hade jag tänkt köpa något green stone smycke men upptäckte att dom kostade över $100 (mella 500 och 600 kr) och jag tyckte att det var liiiiite för dyrt för ett halsband.

 

Efter att några  utbytesstudenter hade spenderat en halv förmögenhet i den lilla affären hoppade  vi in i bussen igen och det bar av mot pancake rocks där vi gick en fin liten promenad och åt lunch.

 

 

Den sista vägen mot Motueka såg vi på den NZ filmen Boy och lekte lite lekar, bl.a. ”pass it forward”. Då säger en i början av bussen något som lagen ska skicka fram så mycket som möjligt av, t.ex. mössor. Dom roligaste var vattenflaskor, det var säkert minst 100 vattenflaskor som flög framåt i bussen och killarna i bussens chock när alla tjejer började skicka fram sina Bh:s.

 

När vi kom fram till Mot hade vi fritid och jag och Torri gick en liten promenad. På väg tillbaka till boendet fick jag ett telefon samtal från en lätt skrämd/hysterisk för att hon blivit attackerad av en arg hund som nu blockerade hennes väg. Så när jag och Torri kom tillbaka till där vi bodde hoppade jag och en av ledarna in i en mini truck (såg ut som en liten tramp bil i truck format) och körde iväg på ett rescue mission. Jag blev ridiculously excited men det hela slutade bra. Vi kom fram till Sofia och tog henne tillbaka till tryggheten.

 

På kvällen hade vi matlags tävlingar, våra matlag tävlade i olika små tävlingar. En tävling var plocka upp äpplet ur den vattenfyllda hinken med munnen och min utmaning var chips smakning. Alla deltagare fick ett chips som vi skulle säga smaken om man hade fel åkte man ut och alla andra fick ett nytt tills det bara var en kvar. Och Jag vann!!! Ta det lugnt mamma, jag vann inte för att jag äter mycket chips här och älskar dom utan snarare för att jag inte tycker om deras chipssmaker här och inte äter dom så ofta. 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0